Nejlepší investice, co jsem kdy v cyklistice udělal? Profesionální nastavení posedu, které mi udělal Honza Dubec v Triexpertu v Praze Holešovicích. Pozor, toto bohužel není reklama! Nikdo za tenhle článek neplatí mně, naopak jsem platil já – ale platil jsem rád!
Správná poloha těla na kole je všechno. A nemyslete si, netrefí ji prodavač z obchodu ani vy od oka. Rozhodují centimetry, někdy i milimetry. Výška sedla. Řídítka dopředu nebo blíž? Sklon triatlonové hrazdy? Dobrý bike fitting vás zrychlí (vylepší aero), ale hlavně předejde přílišnému namáhání těla a úrazům. Vemte si takové koleno. Když jedete 3 hodiny s průměrnou kadencí 80 otáček za minutu, udělá vaše koleno během jediného výletu 14 400 kroužků. Pokud tam máte sebemenší geometrickou nesrovnalost, nějaké tření, přehnaný tlak na šlachu, tak když to vynásobíte čtrnácti tisíci, tak se to projeví.
Tady je vidět výsledek mého fittingu – vpravo před akcí, vlevo po nastavení. Sedlo na tom černém kole šlo trošku níž. Základna řídítek je naopak výš. A největší změna – hrazda (nástavec na řídítkách) nyní směřuje pod úhlem nahoru. Plus pár dalších méně viditelných změn…
Ale počkat, říkáte si – dvě různá kola, co je to za chaos? No, to je taková smutná kapitolka. Jak možná víte, to kolo vpravo, to vínové, byl můj první časovkářský speciál. Slavnostně jsem ho zrecenzoval v tomto článku. Bohužel jsem se na něm v roce 2021 vyflákal, jak to dovedu jen já, trotl za řídítky. V plné rychlosti v klesání jsem vjel do kruhového objezdu, uprostřed kruháku jsem se shodl se zákony fyziky, že se to nedá vytočit a že budu muset jaksi pokračovat rovně, no a následně jsem to bokem napálil do vysokého svodidla, udělal salto přes řídítka a nějaké další speciální efekty. Což člověk, ten za pár dní sroste. Ale karbon nemá tyhle věci rád. Nárazem mi praskl rám, konkrétně pravá šavle – spodní trubka, která drží zadní kolo.
Kolo jsem vzal do ČR a předal ho šikovným lidem z Oprav karbonu v Šestajovicích. Ti ho měli během pár týdnů opravit, aby bylo zase jako nové (a skutečně to dokázali!) Ale mezitím jsem si pořídil to samé kolo v černé barvě, a to se stalo mým novým hlavním strojem v Kataru. Vínové kolo po opravě zůstalo v ČR na takové to domácí šlapání.
Tolik k vysvětlení situace se dvěma koly. A teď zpátky k nastavení posedu.
Z více strany mi bylo doporučen obchod Triexpert v Holešovicích, kde působí již zmíněný guru Jan Dubec. Dotyčný je dokonce dvojnásobný guru, protože i jeho stroj se jmenuje Guru.
Na tuto mašinu si nalezete a šlapete, jak jste zvyklí. Mašina pod vámi za chodu přetváří svou geometrii a expert sleduje, co je pro vás nejefektivnější a kde dosahujete největší šlapací harmonie.
Ale není to jen o této mašině… Před expertem jsem musel i chodit, dělat dřepy, ukazovat, jak volné mám nohy v kyčli. Je to komplexní proces.
Podobně jako kdysi při návštěvě krejčího, i tentokrát jsem se dozvěděl, že jsem vlastně defektní jedinec. Pravou nohu mám o dost kratší než levou, což mi způsobuje ty bolesti pravého kolene, kterými někdy trpím. Je to taky důvod, proč mi lidi celý život říkají, že kulhám, i když já si nejsem žádného úrazu vědom. Takhle poškozeného mě už asi přinesli z porodnice – teď už je dávno po záruce a nenadělám s tím nic.
Jan Dubec se ovšem i tento defekt pokusil zmírnit. Pod pravý kufr (to je taková ta podkova, co se zaklapává do pedálů) mi dal červenou podložku (a další kovové podložky, které nejsou na fotce vidět). A tato jednoduchá, ovšem efektivní konstrukce tu pravou nohu prodlužuje. A můžu vám říct, že to opravdu mé šlapání vylepšilo a že mám od té doby s pravým kolenem mnohem míň problémů.
Optimální geometrie nalezená na Guru stroji se pak přenese přímo na vaše kolo. Jak vidíte, měří se to všechno moderně laserem.
Konkrétně v mém případě došlo k těmto změnám:
- Sedlo šlo níž.
- Řídítka naopak výš (tyto dva kroky udělaly mou polohu aerodynamicky méně agresivní, takže zdánlivě pomalejší. Ale nová poloha je pro mě o tolik pohodlnější, že v ní dokážu déle udržovat výkon, a to převáží.)
- Triatlonové nástavce (to jsou ta úzká řídítka uprostřed, na kterých se leží) pan Dubec úplně přetočil, takže nyní směřují pod úhlem nahoru (předtím byly vodorovné).
- Nějaký ten posun sedla, už jsem zapomněl, jestli dopředu nebo dozadu
- A doporučení: Honza Dubec mi řekl, že bych měl zkusit kratší kliky u šlapek. Místo standardních 172.5 mm by pro mě bylo lepší mít jen 170 mm, takže nohy budou kroužit menší kolečka.
- Už zmíněná úprava kufrů na botách.
Všechny změny mi udělali přímo na místě v Triexpertu, akorát ty 170milimetrové šlapací kliky jsem sháněl několik měsíců. Přímo tenhle model totiž mezitím Specialized přestal vyrábět. Nakonec jsem je splašil přes eBay v Japonsku. Tady jsou, je to opravdu kratší verze se 170 mm, což je vidět, když se fotka pořádně zvětší.
Profesionální nastavení posedu – a zejména u Honzy Dubce v Praze – můžu fakt ze srdce doporučit. Spousta z nás cyklistů dává za kola šílené částky, ale nikdy nenajde čas a chuť dát procento této sumy do pořádného nastavení velocipédu. Jestli jezdíte hodně a myslíte to vážně, tak neváhejte!