Jak jsme koupili Ford F-150 Raptor

V úterý 1. dubna se mi přihodila taková milá věc, že jsem šel do autosalónu Ford a pořídil si tam auto. Už se v něm s rodinou natřásáme týden a zatím to vypadá, že to byla dobrá volba.

To je on – Ford F-150 SVT Raptor.

Ford Raptor Red Qatar

Jedna z nejrychlejších hromad oceli, co se dneska dají koupit.

Ford Raptor Red

Na první pohled je znát, že design vozidla dělala pro Ford třída dvanáctiletejch kluků. Jako bych je slyšel: Udělejte to hranatý! S ohromnýma písmenama! A ať to má velký kola! Ne, ještě větší! A nálepky, nálepky tam nesměj chybět! Kluci si splnili všechny svoje hovězí nápady a výsledek kupodivu funguje.

Ford Raptor Red Qatar

Jak určitě víte, Ford F-150 je legendární pickup a dlouhodobě nejprodávanější auto Ameriky. Amerika je místo, které mám rád a které mi nejen v otázce pickupů velmi konvenuje. Raptor je jakási uhozená edice f-stopadesátky, kterou pro Ford staví jeho divize Special Vehicle Team. Odtud magická zkratka SVT. Raptor původně vznikl s cílem obsloužit tržní segment asi 12 pošahaných farmářů z Arizony, kteří cítí potřebu objíždět svá pole rychlostí 150 kilometrů za hodinu a občas si střihnout pouštní závod 1000 mil Baja California. K velkému překvapení Fordu se kolem Raptoru brzy vytvořil menší kultík a dneska fabrika v Dearbornu nestíhá uspokojovat zájem asociálních deprivantů nejen v Americe, ale i na Blízkém východě.

První, co borci z SVT do Raptora strčili, je důstojný motor. Benzínový osmiválec má uklidňující objem 6,2 litru (neplést se spotřebou, to by byl tragický omyl), burácí jako Milan Uhde za mlada a vyvíjí výkon 411 koní. Díky tomu s přehledem zvládne i ty nejhorší duny a zároveň na semaforech pozávodí všechnu tu drobotinu kolem. Ne že byste ale s Raptorem měli potřebu závodit na semaforech. Člověk šlape na plyn hlavně proto, aby si užil ten skandální zvuk.

Ford Raptor Engine Label

Dále má Raptor řácky vyztužený podvozek a maniakální tlumiče Fox Racing, které mají zdvih přes 30 centimetrů. Viz modré válce níže. Menší kaňony díky tomu přeskakujete, aniž byste si jich vůbec všimli, velehorská pásma a průlivy mezi kontinenty zdoláváte jedním plavným zhoupnutím.

Ford Raptor shocks Fox Racing

Aby tlumiče Fox měly prostor na svou práci, musela se kola Raptoru víc rozkročit. Celý vehikl je kvůli tomu ještě o 18 cm širší než běžná F-150, která sama o sobě taky není žádný drobeček. Když k tomu připočtete délku 5,89 m, získáte auto, které je viditelné pouhým okem i z vesmíru. Na projíždění automatickými myčkami zapomeňte – nevejde se. Černý Ford Explorer, se kterým jsme jezdili doteď (na obrázku vlevo), vypadá vedle Raptora jako angličák. A to je Explorer o hezký kus (12 cm na délku, 6 cm na šířku a 3 cm na výšku) větší než třeba BMW X5, které mnozí Evropané pokládají za velké auto. Všechno je relativní!

Ford Raptor Ford Explorer

Musím přiznat, že jsem se velikosti Raptora bál. Jak projedu městem, říkal jsem si, vždyť to bude jak jezdit o žních s kombajnem. Dokonce jsem kvůli tomu chtěl koupit spíš Nissan Patrol, který je samozřejmě velmi šikovný do terénu i do města, ale jinak hrozně obyčejný a nudný. Naštěstí ovšem zasáhla má drahá žena, která mě do Raptora přímo dotlačila. Jak správně řekla, jsme v Kataru, abychom žili naplno. Obyčejná, rozumná auta si můžeme kupovat i v Evropě, ale Raptora si můžeme užít jen tady a teď. Mimochodem, moje žena se do těch 2,7 tun železa zamilovala na první pohled – a i ostatní ženské, které jinak autům nehoví, Raptora nápadně často schvalují. Je to holt ten nejvíc macho design, co se ve světě aut vůbec dělá, a na spoustu ženských to volky nevolky funguje.

Jak velikost auta vidím po týdnu? Nechápu, jak jsem mohl jezdit menším! Auto je na své rozměry neuvěřitelně agilní. Díky kamerám bez problémů parkuju i v podzemních garážích v práci, do kterých jiní pickupisté raději nejezdí. A užívám si každou sekundu. Raptor je auto, které vám do pěti minut po usednutí vykouzlí úsměv na tváři. A ta velikost je nakonec výhodná i ve městě. S Raptorem není silniční provoz něco, čeho se účastníte – silniční provoz se vám tak nějak motá u kotníků. I všichni ti indičtí řidiči, na jejichž jízdě je jasně vidět, že věří v reinkarnaci a ztráta života na tomto kruháku pro ně nic neznamená, tedy i tito indičtí fatalisté se vám nějak rychlejí klidí z cesty a dvakrát si rozmyslí, než před vás hodí myšku.

Jako služebák v Greenpeace se Raptor asi jen tak neprosadí. Průměrná spotřeba za první týden je 20.1 litru. Což je mi tady naštěstí úplně jedno. Parádní je, že nádrž má kapacitu 136 litrů, takže dojezd je pěkných 600-700 km.

Ford Raptor consumption mileage

Hrozně se mi líbí, jak zase postoupila elektronika v autech. Palubní počítač mi v sekci Offroadové aplikace mj. udává, jaký je aktuální náklon vozidla v podélném a příčném směru a co si ještě můžu lajsnout. Auto samozřejmě má zámek diferenciálu vepředu i vzadu a redukci, takže v terénu je připravené na všechno.

Ford Raptor computer pickup apps

Sedačky s emblémem. Strávil bych v nich celé dny! Odvětrávání funguje skvěle, jinak byste tu na kůži ani sedět nevydrželi.

Ford Raptor seats

Všechno na Raptoru je přerostlé a robustní. I ty prahy vysoko nad zemí jsou ze solidní oceli, takže na nich můžete třeba tancovat. Jsou to první pohodlné prahy, po kterých jsem vůbec do aut lezl – a to jsem tady projel všechna obří SUV, co vás jen napadnou. Tahle životní filozofie – naddimenzovanost a stabilita – se mi celkově líbí. Proto jsem auto chtěl.

Ford Raptor prahy

Ale teď už poušť! Protože Raptor město sice zvládá, ale úplně z něj cítíte, jak se těší na první nerovný terén. Tam je doma a tam se teprve dostavuje opravdová extáze. Hned jsme se jeli podívat na poušť pod Sealine Resortem, kde jsem v lednu tak hloupě rozbil Dodge Durango. Inkriminovaného hupu, který nás s Dodgem stál chladič, si Raptor ani nevšiml. Bylo nám až trapné, že jsme na takovém místě mohli někdy mít problémy.

Ford Raptor desert kids on bed

I pro děti je Raptor jako velká hračka. Je to letadlová loď – pohyblivá základna, ze které můžete skákat, na které můžete jíst nebo klidně spát. Jsem pro, aby děti rajtovaly po střeše a všude možně. Žádná přehnaná opatrnost a přecitlivost, aby se něco neošmatalo!

Ford Raptor Martin Jaros

Všimněte si kovového schůdku, který se vysouvá ze zadního víka. Kdyby bylo potřeba, tak můžeme vztyčit dokonce i zábradlíčko – to je ta žlutá hlavice, kterou vidíte ležet na víku.

Ford Raptor Timea Jarosova

Tyhle pláně! Tyhle pláně! Řítit se po nich stovkou a blbnout, jak vás napadne!

Ford Raptor Inland Sea route

My všichni poušť milujeme.

Timea Jarosova poust

I Mani.

Martin Jaros poust

I babička, která je u nás opět na návštěvě a snad si to zase užívá.

Jitka Jarosova poust Katar

Takhle jezdí Katařani. Všimněte si vrchu vzadu, kde má nějaká parta sraz. A takhle teď budeme jezdit i my.

Katar poust Landcruiser

Krajina pod Sealinem. To bílé v dálce je solná pláň.

Qatar Sealine desert

Děti při západu v poušti.

Martin Jaros Timea Jarosova desert sunset

Ale od přírodní lyriky zpátky k autu. Jako první vylepšení nového Raptora jsem přidal kryt na korbu od amerického výropce Bak. Jeho hlavní účel je zadržet věci, aby při skoku v poušti nevylítly z valníku. Dále prý snižuje spotřebu na dálnici až o 1-2 litry, protože výrazně zlepšuje jinou šílenou aerodynamiku pickupu. Ještě uvažuju o navijáku a písečné kotvě, s jejichž pomocí bych se měl dostat sám z bryndy. Což mě velice láká.

Ford Raptor tonneau cover Bakflip G2

Na hodnocení je ještě brzy, ale zatím nám Raptor dělá samou radost. Já a obě ženy v rodině ho milujeme bezpodmínečně, vzdorný postoj zaujal jen můj pětiletý syn. Mani prohlašuje, že Raptor možná není špatný, ale že monster trucky jsou o hóóóódně lepší a že až bude velký, koupí si jich rovnou 12. Nu což, rivalita mezi otci a syny asi musí bejt. Doufám jen, že mě jednou v nějakém monster trucku sveze, protože já jsem vždycky pro každou blbinu a budu snad i za 30 let. Raplům vzdar.

11 komentářů

  1. Katka napsal:

    Blahopreji k novemu autu a koukam, ze uz jste si zadelali i na peknou pokuticku :-)

  2. dejv napsal:

    Gratuluju ke koupi, viděl jsem ho v Čechách jen jednou a je to nepřehlédnutelný vůz. Ať Vám dělá radost a díky za článek.

  3. L. napsal:

    Gratuluju k výběru srdcem! Z článku cítím, že to byl zásah do černého – a tak to má být. Ať dlouho a spolehlivě slouží.

  4. Pavel Jaroš napsal:

    Wow, krásnej stroj, upřímně závídím ;)

  5. petr napsal:

    krása! jak to čtu, úplně se ve mně probudil kluk

  6. filipika napsal:

    Já jsem se zase výborně zasmála, to se prostě pozná, když je někdo kreativec, díky:))

  7. Pavel Janeček napsal:

    Děkuji za perfektní recenzi. Ostřílení redaktoři by k vám měli vzhlížet. Až vaše představení a postřehy mě přesvědčili, že do tohoto vozu mám jít. Kamarád ho má, ale pořád jsem váhal, protože jsem spíše „limuzinovy“ muž a mam rád velké koráby a pohodlí. Ovšem proporce, vlastnosti a zpracování tohoto vozu pro mě odhazují stranou komfort limuzín typu A8 a již mám objednaného tohoto Gladiátora silnic. Ještě Děkuji.

  8. Amelie napsal:

    Vypadá skvěle…a v kombinaci s nádhernými fotkami parádní podívaná.

  9. Michal napsal:

    Tím autem jezdím už 4 roky a dobrý i na Česko. Zdá se, že ten model z Kataru je standard což třeba oproti Toyotě která je diametrálně jiná pro tento svět je dobrá zpráva. Pokud si to dovezete do Čech, tak se budeme asi potkávat. Michal

    Ps. Už sem asi těžko zavítám ale moje auto je stříbrné což je zatím jediné v Česku pokud vím.

  10. Miloslav napsal:

    Ahoj, moc pekne napsanej clanek, dovolil jsem si ho sdilet na nasi nove fb skupine venovane Fordum 4×4. I kdyz znacne opozdene ale preju hodne stastnej km stim krasavcem :-)

    Miloslav

Přidejte skřek